Danmarks største Facebook eksperiment er overstået – sig det videre!

goebbelsSiden 5.marts har en Facebook-gruppe omkring et fiktivt problem (nemlig den påståede nedrivning af Storkespringvandet i København),  formået at tiltrække over 27.500 medlemmer, udelukkende ved brug af viral spredning.

Gruppen blev designet ved brug af en hel palet af kommunikationsteknikker, som allerede idag bruges overalt på nettet, til at overtale os til at  købe varer eller melde os ind i  i diverse webtjenester. Efter at være blevet spredt manuelt til 125 mennesker, voksede den selv – i perioder med 2-3 nye medlemmer i minuttet!

Disse teknikker blev her brugt eksperimentelt – men det er også nogle af de samme teknikker som idag bliver anvendt til propaganda og til at skabe had og frygt rundt omkring i verden. Denne gang var der bare tale om et uskyldigt emne – men hvad nu hvis gruppen havde været imod at 90% af alle indvandrere fra mellemøsten slår deres koner, eller at over halvdelen af alle homoseksuelle forældrepar dyrker sex med deres børn (også fiktive emner)?

Der var naturligvis en del der meldte sig ind i gruppen, netop fordi de vidste at der var tale om en fiktiv gruppe. Men efter de foreløbige resultater at dømme, udgør disse spasmagere langt fra flertallet. Under forsøget var der endda flere der forsøgte at advare de andre medlemmer om at der var tale om et eksperiment (en særlig respekt til Troels Riis Jørgensen, som virkelig gav den gas), men lige lidt hjalp det. Propagandaen på gruppen var langt mere overbevisende end kommentarer fra medlemmer af gruppen og medlemmerne væltede ind. Befolkningsgrupper eller virksomheder der lægges for had er med andre ord helt forsvarsløse, når nogen begynder at bruge Facebook-grupper til at skabe hadegrupper imod dem.

Der har været flere der har har skrevet og brokket sig over at de nu er nødt til at være kritiske og se sig for, når de for fremtiden melder sig ind i grupper på Facebook. Hvis de er hvad de har lært, har forsøget ikke været forgæves – for sagen er at det har de hele tiden skullet være! Det koster kun et enkelt klik at melde sig ind i en gruppe. For den enkelte er det som et slag af en sommerfuglevinge. Men når man samler 27.500 små gratis klik, så bliver jeg pludselig kontaktet af TV og af byrådspolitikere der klager over at de får en masse henvendelser fra vrede borgere.

Undersøgelsen behøver din hjælp!!

Gruppen har idag skiftet navn til “Få sandheden at vide om Storkespringvandet” og på den kan man nu finde et link til et spørgeskema, som skal give os mere detaljerede svar på hvad der egentlig fik folk til at melde sig ind i gruppen. Der er imidlertid et problem, som succesen har ført med sig: Når man når op over 5000 medlemmer i en Facebook-gruppe, kan man ikke sende en direkte besked ud til medlemmerne om at forsøget er afblæst og at Storkespringvandet består.

Derfor er her en opfordring til alle der har et velbesøgt medie – online eller offline:

Sig det videre! Der sidder stadig over 26.000 danskere der ikke har besvaret spørgeskemaet og måske stadig tror at Storkespringvandet skal rives ned! Du kan blive den der fortæller dem den gode nyhed ;o)

Resultatet af undersøgelsen vil blive lagt ud her på http://virkeligheden.dk samt på gruppen – stay tuned.

/Anders

Share Button
8 replies
  1. Søren Lolle
    Søren Lolle says:

    Jeg syntes bare du skal vide, at det er et fantastisk eksperiment du har lavet! (Jeg så dig lige på Nyhederne for et øjeblik siden, og det var ikke svært at finde dig på nettet.)

    For mange er det forhåbentlig en øjeåbner for, hvor naivt de “opfører” sig på Facebook.

    Svar
  2. Mikko
    Mikko says:

    “For mange er det forhåbentlig en øjeåbner for, hvor naivt de “opfører” sig på Facebook.”

    Well, desværre ike kun på facebook, men også venner imellem. Det kaldes rygtespredning.

    Svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] forsøg, som Anders Colding-Jørgensen, en af de gode undervisere på I samspil med brugerne, gennemførte i […]

  2. […] “Da vi rundede 25.000 medlemmer ringede TV 2″, fortalte internet-psykologen, som også blev kontaktet af en række andre medier. Læs i øvrigt om eksperimentet her. […]

  3. […] baggrund af en analyse lavet ud fra Storkespringsvandssagen som hr. Colding stod bag, konkluderede han at af fan-kliks skete kun 33% på […]

  4. […] this year in Denmark, internet psychologist Anders Colding-Jørgensen created a Facebook group around a fictitious problem: “namely, the alleged demolition of the […]

  5. […] members in a very short time, as part of his studies of what make people join Facebook groups. Read more about the experiment and his thoughts on this here (in […]

  6. […] managed to gather more than 27.000 group members in a very short time. All part of his experiment. Read more about the experiment here (in […]

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>