Skat.dk bør holde op med at opføre sig som om de har monopol på danskernes skattehåndtering

Hvis man har et firma (eller blot er skatteborger i DK) er man ofte inde på http://skat.dk eller en af de mange under- og søstersider. Og selvom Danmark faktisk er lysår foran andre lande når det drejer sig om at digitalisere skattebehandlingen, så ligner skat.dk med sit uindbydende design og sine besynderlige brugerflader et site for et monopol som ingen konkurrence har – men det er det ikke.

Hvordan kan jeg påstå at skat.dk ikke har monopol på danskernes skattesager? Jo, det er ganske enkelt. Hvis jeg ikke kan finde ud af websitet, tager jeg telefonen og ringer til Skat for at få ordnet mine skattesager. Skat.dk er altså i en reel konkurrence med den direkte kontakt til rådgiverne enten via telefon eller ved personligt fremmøde. Så når mødet med skat.dk er som at blive ramt af en shit storm af usabilityfejl, som ville have medført dumpekarakterer på IT Universitetet hvor jeg underviser, så er det noget som koster dig og mig mange penge.

Og fejlene er virkelig mange:

  • Links som fører til sider som ingen informationer har
  • Gigantiske menuer hvor hverken typografi eller placering af links afslører hvilke der er væsentlige og oftest brugte
  • Total mangel på grafik og ikoner, som kunne lette afkodningen kolosalt
  • Online hjælp der er udformet som massive pdf-filer og nogen gange direkte forældede
  • Et generelt inkonsistent design og mange sider der er knudrede og svære at afkode

Prøv at forestille dig at Facebook eller Hotmail havde et interface som det man møder i Skat’s “tast selv”. Forestil dig at man som smed eller tomatavler får en ansat og skal stave sig igennem teksten her for at oprette sig som arbejdsgiver (blot for at finde ud af at man skal logge sig med et helt andet system hos Erhvervs og Selskabsstyrelsen for at gøre det).  Jeg gætter på at langt de fleste som skal oprette løn første gang har de samme behov – hvor mange millioner om året kunne man spare på at lave en ultrapædagogisk “wizard” som hjælper én igennem den proces, frem for at kaste en masse forskellige typer af informationer ud i browseren, arrangeret efter type? Prøv for sjov lige at finde ud af hvordan du opretter dig som arbejdsgiver og får indberettet en måneds løn.

Ret skal være ret: Jeg kan se at brugerfladen i denne tid bliver opdateret hist og her og de nye sider ser faktisk pænere og mere konsistente ud, men det ændrer ikke ved at Skat.dk skal forstå at de befinder sig i en benhård konkurrencesituation, hvor hver tabt bruger koster penge – enten fordi der bliver indberettet forkert eller fordi der bliver ringet op til en medarbejder i stedet.

Jeg tror ikke at det er ret realistisk at skat.dk pludselig holder op med at opføre sig som om det bliver udviklet efter en sovjetisk 5-års plan, men hvis der var tale om et firma i en konkurrencesituation, ville første logiske skridt være at begynde på at tage dialogen med brugerne og give holdet bag sitet kompetence til at reagere på de indput (fortvivlede skrig om hjælp?) som de der skal bruge “tast selv” kommer med. Og nej – en rar gammel “skattefar” på Twitter er ikke nok.

Skat.dk skal jo ikke være et teksttungt mastodont, men et site som bruger alle eksisterende visuelle og kognitive midler til at sikre at helt almindelige virksomhedsejere kommer effektivt igennem de centrale processer som sitet skal understøtte. Det er ærligt talt et frygteligt spild at bringe os helt i front hvad angår digital skattebehandling og så agere så amatøragtigt, når det handler om at gøre sitet til at finde ud af at bruge for almindelige mennesker.

Lad mig slutte af med det råd jeg stort set giver til alle offentlige mastodontsites: Koncentrer jer om at få kernefunktionerne til at virke og tilbyd derpå et API, som folk der rent faktisk ved noget om moderne brugervenligt webdesign kan bruge til at bygge forskellige specialversioner af skatteweb og tage den pris for dem som markedet kan bære. Det ville være noget der virkelig battede for e-samfundsudviklingen! Og jo – selvfølgelig kunne man håndtere sikkerhed og personfølesomme oplysninger – om ikke for alle funktioner, så for en masse af dem.

3 replies
  1. Anders Lund
    Anders Lund says:

    Ja, det er jo imponerende, men ikke overraskende. Desværre synes jeg at noget tilsvarende sker alle steder hvor den sunde markedskonkurrence er sat ud af kraft… Demokrati kan godt nok være en ineffektiv måde at styre ting på – og nej, jeg er ikke imod demokrati :-)

    Svar
  2. Simon Justesen
    Simon Justesen says:

    Mon ikke skærmbillederne er designet af de programmører der organiserede dataene i først omgang? Det går sjældent godt, så jeg håber da med tiden, der kommer nogle grafikere / brugervenlighedseksperter ind over..

    (og så kunne SKAT jo spare lidt ved at sende opgaven i udbud fremfor at satse på tidligere omkostningsINeffektive samarbejdspartnere)

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *