Kom i zen med din smartphone

Zen

For mange mennesker er smartphones og sociale medier redskaber de anvender i hverdagen og har et helt uproblematisk forhold til. Denne artikel har ikke til formål at pådutte disse mennesker noget som helst om hvad de skal og ikke skal. Lad mig slå det fast.

Men jeg bliver som psykolog ofte bedt om at komme med gode råd til folk der synes de bruger for meget tid på Facebook eller som ligefrem bruger ordet “afhængig” om deres forhold til deres smartphone. Og jeg har selv prøvet at føle at jeg blev helt forpustet af at følge med i mange samtaler og nyhedsstrømme på mange platforme.

Så her har jeg samlet nogle af de råd jeg giver, når jeg bliver spurgt hvordan man kan køle sit smartphone forhold lidt ned eller få lidt luft fra de sociale medier:

1. Træf en beslutning om at det er dig, der bestemmer! 

Træf en beslutning om at tjekke dine dimser på måder der stresser dig mindre – og før den ud i livet. Så enkelt kan det faktisk være. Det er slet ikke sikkert du behøver at læse videre. Det er jo trods alt dig – et tænkende og handlende menneske – der rækker ud efter telefonen og stirrer ned i den lysende skærm til du måske kaster op. Og det er dig der lige kan gribe dig selv i det, næste gang. Hvis altså du træffer valget om at der er ting der er vigtigere lige nu, end at se hvor mange likes dit seneste speltbollefoto har fået. Det kræver jo bare at du er i stand til praktisere behovsudsættelse. At sige nej tak til den impuls du får fra hjernen om at det bare kunne være fedt at tjekke om der er kommet noget NU! Men som det også er gældende på så mange andre områder, er det ikke altid nemt for alle. Og så kan du jo læse videre her og få lidt psykologhjælp.

2. Fjern de sociale medier fra din smartphone

Det er ikke alle slags digitale aktiviteter der får dig til at tjekke lidt for tit. De færreste mennesker tjekker f.eks. Google Maps eller deres netbank mange gange om dagen. Til gengæld virker den slags tjenester, som løbende bliver opdateret med nyt og interessant indhold, langt mere dragende på os. De små løbende opdateringer fra f.eks. Facebook, fungerer som mikrobelønninger for hjernen og er faktisk med til at træne os til at tjekke igen og igen for at se om der er kommet noget nyt. Ved at fjerne Facebook, Twitter og LinkedIn fra smartphonen vil du opdage at du straks får et mere afslappet forhold til den.

3. Fjern email fra smartphonen

Email er stadig en af de vigtigste kommunikationformer for mange mennesker og det er meget let at overbevise sig selv om at man bare ikke kan undvære at have adgang til sin mailbox hele tiden. Men faktum er at stort set alle mennesker sagtens kan vente med at tjekke deres emails til de kommer hen til deres computer. Ved at fjerne emails fra mobilen, forsvinder også en undskyldning for at tjekke den konstant. ”Det kan jo være at min chef/kollega/kunde/redaktør lige har sendt mig noget vigtigt.”

4. Skriv mindre og deltag i færre online samtaler

Så snart du begynder at poste mindre på sociale medier, vil du opleve at din trang til at tjekke også falder. Det skyldes ganske enkelt at en stor del af det der drager dig imod sociale medier er at du kigger efter respons. At du er i gang med samtaler, som du vil se om nogen har svaret på. Og det er helt naturligt. Hvis du bruger et minut på at poste et foto eller en kommentar, bruger du tit mange gange længere tid på at tjekke for likes og kommentarer og på at svare.

5. Køb et vækkeur

Mange bruger mobiltelefonen som vækkeur – men det betyder jo at mobiltelefonen ligger og frister på natbordet. Og skriver man lige en kommentar, så skal man da også lige tjekke for svar. Og pludselig er aftenen gået med at ligge og stirre ind i en lille lysende skærm, frem for f.eks. at fordybe sig i en god bog eller at have sex. Og da sociale medier ikke kun rummer hyggelige ting, men også kan gøre dig vred, oprørt eller ked af det, kan det faktisk få dit adrenalinniveau til at stige, når du lige tjekker Facebook før du sover. Og når adrenalinniveauet er højt, kan man ikke sove. Derfor skal du holde smartphonen langt væk fra soveværelset, hvis du lider af søvnbesvær.

6. Lad være at tro at du kan multitaske

På første år på psykologistudiet, lærer man at menneskehjernen ikke kan multitaske. Du kan jo selv prøve at tænde for radioen eller at følge med i samtalerne omkring dig, mens du læser denne tekst. Du kan kun koncentrere dig ordentligt om én af delene – resten scanner du for at høre om der dukker noget op du skal tune ind på. Når du taler med dine børn eller ser en god film, så kan du altså ikke dykke ned i kommentarstrømmen på Facebook og på samme tid høre efter hvad børnene siger eller følge ordentligt med i filmen. Det må du naturligvis selv om, men faktum er at din opmærksomhed kun kan være fuldt til stede ét sted ad gangen.

7. Lav små teknologiske frirum

Der er mange måde at koble teknologien af på og de kan både være hyggelige og give tid til at få pusten igen. Når du får gæster til middag, kan du f.eks. stille en kurv frem i entréen og fortælle folk at de skal lægge mobilen i den, før de træder ind i dagligstuen (din egen skal naturligvis ligge der også). Det vil faktisk ofte blive opfattet positivt og sætte aftenen godt i gang. Eller I kan aftale at alle familiens mobiler ”lægges i seng” (hen på en hylde med opladerstik) tidligt på aftenen, så de både kan være opladede næste morgen og I kan få tid til at snakke, spille et spil eller se film sammen. Endelig er der også den kendte selskabsleg, hvor alle lægger deres mobiltelefoner i en bunke midt på bordet, når man går på bar. Den der først griber efter sin mobil, betaler regningen.

Sluk for notifikationerne på mobilen (tak til Thomas Christensen, for at minde mig om den)

Notifikationer er alle den slags små popup henvendelser fra din email, SMS, Facebook app osv. De melder sig med et bip og/eller en lille summen i lommen, når der er en ny mail eller social besked – og da du ikke ved om det er noget vigtigt eller ej, er det meget svært at lade være med lige at kigge. Også hvis de popper op midt i en samtale. Og når man nu alligevel lige er inde for at læse en besked, så er det da oplagt lige at svare på den. Og måske også respondere på de andre ting der dukker op, nu man er der. På mange mobiler kan man slukke for notifikationer for individuelle programmer og f.eks. stadig modtage et bip når der kommer en SMS, mens man ikke bliver forstyrret af andre. Det fjerner ikke behovet for at tage telefonen frem og se om der er kommet noget spændende – men de forhindrer strømmen af opdateringer i at gribe forstyrrende ind.

En lille reklame: Jeg er for tiden ude med et lærerigt og underholdende foredrag om emnet, der både tager fat i årsager og kommer med gode råd. Læs mere her >>

Share Button
0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *