Nye tal: Danskerne er vilde med at høre om sig selv – i arbejdstiden

audience_bored

Hent regnearkHent regnearket 
VoxmeterData.xlsx
Hent Voxmeter rapportVoxmeter rapporten
Foredragsmarkedet-August-2014.pdf

Om undersøgelsen
Voxmeter spurgte 1000 danskere, som havde været til foredrag i løbet af det sidste år. Du kan få adgang til rådata og tabeller, hvis du ønsker at skrive om undersøgelsen (og husker at angive SpeakerScore som kilde). Kontakt mig.

Før sommerferien hyrede vi, i mit andet firma SpeakerScore, analysevirksomheden Voxmeter til at undersøge danskernes forhold til at gå til foredrag i arbejdstiden.

SpeakerScore laver et smart og semi-automatisk evalueringsværktøj til foredragsholdere, så vi var naturligvis primært interesserede i at se hvor mange der endnu ikke evaluerede deres foredrag systematisk og om der var en sammenhæng imellem evaluering og folks opfattelse af foredragets værdi (det var der – af de foredrag der blev vurderet negativt, var langt de fleste ikke blevet evalueret overhovedet – læs mere i rapporten fra Voxmeter). Kort fortalt fand vi ud af at ca. halvdelen af foredragene slet ikke blev evalueret og at 15% stadig lod et stykke papir gå rundt med et skema på. Det var faktisk kun 15% der brugte et online evalueringsværktøj.

De fleste foredrag i arbejdstiden handler om at lære et værktøj eller en metode

Men vi var også interesserede i at vide hvad virksomhederne egentlig brugte deres penge på, når de inviterede medarbejderne til foredrag i arbejdstiden. Ud af de 1000 adspurgte danskere som havde været til et foredrag i arbejdstiden det seneste år, fordelte emnerne for virksomhedernes foredragsinvesteringer sig sådan her:

(klik for stor)

Fordeling af foredragsemner

Langt de fleste foredrag handlede altså om at lære noget praktisk og umiddelbar anvendeligt. Det kunne være et nyt stykke software eller en f.eks. målemetode. Men på 2. pladsen kommer kategorien “arbejdsmiljø”, som også omhandler stress, samarbejde, konfliktløsning og arbejdsglæde. Og det er altså de foredrag som virksomhederne betaler for. Og her er det jo ikke overraskende produktionsmidler og arbejdsmiljø der er mest i fokus. Men vi så også på, hvilke foredragsemner som vi som danskere fandt mest interessant at høre om. Og der så billedet noget anderledes ud. Vi er nemlig vilde med at høre om os selv.

Krop og psyke er mest interessant at høre om

Ovenstående handler altså om de foredrag som virksomhederne bruger penge på. Men hvordan ser det ud, hvis vi istedet spørger hvad folk finder mest interessant at overvære? Her ser billedet markant anderledes ud. For eksempel er værktøjer og arbejdsmiljø ikke blandt de mest interessante emner. I stedet er det emner som krop og psykologi som hitter (grafen skal læses sådan at 43,81% af de der har deltaget i et foredrag om psykologi, opgav at de fandt det “meget interessant”).  NB! Antallet af folk der havde været til et foredrag om krop (f.eks. ernæring/motion/seksualitet eller lignende), er relativt lavt, så der er en statistisk usikkerhed forbundet med tallene for dette emne. Se regnearket.

(klik for stor).

Hvor mange fandt foredraget meget interessant

Selvom det ikke er underligt at virksomhederne bruger penge på at holde medarbejderne glade og sunde og lære dem værktøjer, så er det lidt bemærkelsesværdigt at disse foredrag ikke lå i top, når det handler om at være en interessant måde at bruge arbejdstiden på. Det blev f.eks. betraget som mere interessant at arbejde med kommunikation eller at få en indføring i et baggrundsemne som f.eks historie eller et nyt felt. Og det mest interessante er at høre om os selv og hvordan vi fungerer på forskellige måder.

Men hvad med værdien?

Om noget er interessant er måske ikke den mest rimelige parameter at bedømme et arbejdsrelateret foredrag på. Derfor spurgte vi også til hvor værdifuldt foredraget blev vurderet til at være. Og når man lister topscorerne her – altså de foredrag det blev betragtet som “meget værdifulde”, så er billedet faktisk endnu mere markant. Endnu færre havde foredrag om arbejdsmiljø og værktøjer som topscorere.  Som nedenstående viser, så er der faktisk relativt flere som finder foredrag om krop og psyke topværdifulde. Og hvis du holder et foredrag om strategi og ledelse eller kommunikation, så vil flere medarbejdere sandsynligvis finde det værdifuldt.

(klik for stor)

Hvor mange fandt deres seneste foredrag "meget værdifuldt"

Hvad går galt?

Nu er det vigtigt at fastslå at det ikke står helt katastrofalt til med de arbejdsrelaterede foredrag i Danmark, generelt. Som vedhæftede regneark viser, så finder ca 70%-80% af danskerne deres foredrag både interessante og værdifulde. Men det efterlader bare det faktum at hvert 5. foredrag som arbejdsgiver betaler for (både med arbejdstid, foredragshonorar og evt lokaler og forplejning) hverken opleves som “værdifulde” eller “meget værdifulde”. Det kan der være mange grunde til og det er kun ved et spørge publikum, kan man få en vurdering af hvad der ikke var i top. Men som nedenstående diagram viser, så er lidt under halvdelen af alle foredrag, der overhovedet blev evalueret. Og Kun 15% ved hjælp af et online spørgeskema (i 2014!)

Hvor mange foredrag bliver evalueret

Hvis du ikke evaluerer, ved du ikke hvad der går galt!

I sidste uge var jeg i Randers og holde et gratis foredrag. Det var konsekvensen af at jeg tidligere på året ramte helt forbi med et foredrag for underviserne. Jeg kunne den gang godt mærke at jeg ikke havde rummet med mig, men det var først da jeg læste speakerscoren (som var på chokerende lave 63) og læste kommentarerne, at jeg forstod  at jeg havde bedømt det faglige niveau for lavt. Scoren for value var på 51! Derfor valgte jeg at skrive og tilbyde at komme og holde et nyt foredrag – jeg skulle kun have transporten betalt. De valgte at bede mig holde et foredrag for deres elever, som ikke fik så mange scores, men klart holdt et niveau oppe på de 85, jeg føler mig komfortabel med.

Hvis jeg ikke havde evalueret, ville jeg ikke vide når og hvorfor det gik skidt – men heller ikke når det gik godt. Det var det der fik mig til at lave speakerscore og stille det til rådighed gratis.

Prøv det selv på speakerscore.com

Share Button
0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *