Hørt i Singapore: Hvad om vi lavede vores rykkere rykkerfarvede?

Singapores Ministry of Manpower (MOM)

Singapores Ministry of Manpower (MOM)

Et forsøg med skatteindbetaling fra Singapore er så simpelt, at det næsten burde være overflødigt

Case: Singapores arbejdsministerium (Ministry of Manpower – MOM) oplevede at fremmedarbejdere i landet ofte var dårlige til at betale skat til tiden. For at øge effekten af de påmindelsesbreve de sender ud, når når betalingsfristen overskrides, besluttede de at ændre farven på papiret fra hvid til lyserød, som er den farve mange kritiske rykkerskrivelser fra elselskaber og banker printes på. Dette medførte angiveligt en stigning på 3-5% i rettidige indbetalinger, i forhold til et alternativt brev på hvidt papir. 

Selvom det er så enkelt (lav rykkere rykkerfarvede) så er eksemplet alligevel lærerigt. Det minder os nemlig om at huske at understøtte vores budskaber med kontekstuelle elementer. Hvis du for eksempel laver et opslag med et godt tilbud, husker du så egentlig at bruge kontekstuelle virkemidler som siger “godt tilbud” (f.eks. pris, gul farve, fordele)? Eller husker du at bruge virkemidler der tænder for modtagerens en alarmfølelse, hvis du skriver et brev der skal få folk til at reagere hurtigt på en advarsel eller formaning (f.eks. udråbstegn, rød, fed)? Modtageren har det mentale apparat parat til at reagere på forskellige designs (tænk på hvordan du selv reagerer hvis du ser en lille seddel i din vinduesvisker eller en rudekuvert i postkassen). Og det mentale beredskab kan du bruge til at understøtte sit budskab.

Men den slags tiltag kan druknes i sin egen succes. Udbredelsen af dem indebærer nemlig et negativt læringselement. Hvis man f.eks. begynder at bruge lyserød til noget ikke er en seriøs rykker, men bare er noget man gerne vil have at folk skal reagere på, udvandes effekten af den lyserøde farve en lille smule. Man taler om at vi bliver habituerede. At vores hjerne vænner os til at noget som vi kender som et faresignal, alligevel ikke fører til fare. Vi kan kalde det en “Peter og ulven effekt”.

Så hvis man forestiller sig at en masse andre virksomheder begyndte at kopiere MOM’s tiltag, ville habituering føre til at virksomheder der sendere rigtige rykkere, ville blive nødt til at skrue yderligere op for deres retorik, for at trænge igennem alle de lyserøde breve. Og så skulle MOM og til at ændre deres breve igen. Den slags løsninger virker med andre ord kun hvis der ikke er ret mange andre der kopierer dem.

MOM’s adfærdsteam sidder her med post it’s og sjove ansigter. Og i midten ses BIBLEN for alle der vil forstå irrationel adfærd: Daniel Kahemans “Thinking Fast And Slow”. Læs den, hvis du interesserer dig for emnet. Den fås også på dansk.

Kilde: Challenge, Singapore

 

Share Button
0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *