Drop nu at tale om “disruption” – digitalisering er altså ikke et event

B0hsDTTCAAALBVD

2016 blev året hvor en helt særlig bølge af business-bullshit, slog igennem for fulde gardiner. Nemlig den der er blevet samlet under mantraet: “disruption”.

Som andre fluffy hype-termer, er disruption ikke et egentligt analytisk begreb. Det er snarere en desperat følelse af uro, som primært har ramt managementkonsulenter, men også skaber panik og utilstrækkelighedsfølelse hos en del erhvervsledere for tiden.

For de sande troende, er disruption er en slags farlig naturkraft, som rammer ALLE virksomheder – og hvis man ikke er klar til den, så vil man dø! Og når man taler om disruption, bliver teknologier som VR, robotter, 3D print, kunstig intelligens, crowdsourcing selvkørende biler blandet sammen med populære tjenester som Uber og AirBNB og krydret med historier om dengang Kodak blev nærmest udryddet. fordi alle nu har digitalkameraer og ikke køber filmruller mere. Disruption er alt muligt nyt, blandet sammen og krydret med panik og anrettet på et leje af nærmest identiske indlæg på LinkedIN.

De teknologier der tales om er naturligvis reelle fænomener. Der ruller allerede selvkørende biler omkring på motorvejene og man kan købe et VR headset for få tusinde kroner. Men når folk begynder at tale om den teknologiske udvikling som disruption, så sker der noget underligt med deres analyse af virkeligheden. Den digitalisering som har fundet sted siden 70’erne, holder med ét op med at være en kontinuerlig udvikling, som virksomheder fortsat skal tage stilling til – og bliver i stedet noget komplet nyt, som er ved at ske LIGE NU! I stedet for at fortsætte med at digitalisere sin forretning, så skal man altså nu være bange og træffe radikale beslutninger NU, for ellers er ens virksomhed afgået ved døden om 5 år. Med disruption er digitalisering ikke en process du deltager i – den er et tog du altid er lige ved komme for sent til!

Ren science fiction

Resultatet er ikke nødvendigvis værdiskabende for andre end konsulenterne. Hvis man for eksempel begynder at tale om komplet forskellige fænomener som 3D print og Uber i samme foredrag, så ender man i bedste fald med at fortælle endnu en gang fascinerende science fiction, hvor det så er op til tilhørerne selv at fiske de brugbare smuler ud af en stor blandet bunke fremtids-fluff. For der er altså ikke ret mange virksomheder hvor alle de ting der bobler i konsulenternes (nærmest identiske) disruption-teknostuvning, har ret meget at gøre med hinanden. En teknologi er altså ikke automatisk relevant, bare fordi den er ny.

Men disruption er som en naturkraft, forstår man. Så når man taler om disruption, er der ikke andet at gøre end at adlyde – i det her tilfælde teknovirksomhederne i Silicon Valley. Hvis man f.eks. synes at det egentlig er en ret god idé at vores hyrevogne kører efter regler der laves i Danmark og af folkevalgte danskere – og ikke af en kommerciel virksomhed som Uber, så er man helt til grin. Så forstår man jo bare ikke disruption (læs:udvikling). Mod disruption er der intet at stille op. Andet end selv at disrupte – eller lægge sig til at dø.

Untitled-1

Hvor er mit sommerhus på månen!

Nogen gange sættes der endda trumf på med komplet fabrikerede påstande om at al teknologi udvikler sig eksponentielt (disruption-Hare Krishna’er elsker ordet “eksponentielt”) og at vi snart vil opleve at robotter udvikler egentlig intelligens, hvad det så egentlig betyder. Det er da muligt at det bliver sådan. Men hvorfor har vi så ikke også flyvende biler og automatiske køkkener i vores huse på månen i dag? Det var nemlig essensen af 50’ernes disruption hype.

Så kære leder. Hvis disruption-snakken har fået dig til at vågne op og opdage at du har sovet i timen med jeres digitalisering, så er det da en sund ting – men ikke hvis det får dig til at sjatpisse ned ad dig selv af angst og bruge timer og kroner på disruptionindistriens frankenstein monster af en fremtidsanalyse. Den vil alligevel være komplet til grin om får år. Spørg dig selv – hvis disruption er alle vegne. Hvorfor kan alle konsulenter du møder så kun nævne de samme 5 eksempler?

Træk i stedet vejret dybt og få fokus tilbage på virkeligheden. Digitalisering er ikke et event, som I skal løbe for at nå. Det er en kontinuerlig udvikling, som I allerede er godt med på, hvis I bruger regneark, mobiltelefoner, elektroniske fakturaer, fildeling, netsalg og online markedsføring. Og for mange virksomheder handler næste skridt i digitalisering ikke om at indføre kunstig intelligens – men om at sikre at jeres webshop fungerer på en mobiltelefon og måske at begynde at udnytte nogle af de eksisterende teknologier til at lytte efter hvad kunderne egentlig tænker, frem for de ubrugelige fokusgrupper og surveys, I bruger i dag. Tænk over det: hvis I ikke engang udnytter de eksisterende teknologier ordentligt, hvorfor skulle I så få gigantisk værdi ud af at implementere det sidste nye lige nu?

Og selvfølgelig får du ikke en medarbejder der er en algoritme – men dine medarbejdere vil naturligvis fortsætte med at få algoritmer indbygget ind i de værktøjer de bruger i deres arbejde. Det var for eksempel det der skete for snart 40 år siden hvor en af de mest banebrydende digitale værktøjer blev opfundet. Det var regnearket, som gjorde det muligt at ændre f.eks. en pris i sit budget, uden at skulle foretage 100 manuelle beregninger bagefter. Men de færreste har vel en kollega der hedder Excel i dag, selvom teknologien var komplet forstyrrende i enhver forstand.

Og ikke mindst – lad være med at være så fokuseret på teknologierne. Hold dig generelt orienteret om den teknologiske udviklingen og hold så i stedet fokus på din forretning og dine kunder. Det er stadig det vigtigste, lige meget hvad 1000 sultne konsulenter skriver på LinkedIN. De fleste virksomheder har jo alligevel ikke en IT-udviklingsafdeling og vil derfor møde de nye teknologier, når de bliver en naturlig del af de værktøjer vi allerede bruger.

Og hvis du endelig vil eksperimente med nogle af de spændende nye måder at bruge computere på forretningsmæssigt, så huske lige at dine kunder stadig er mennesker af kød og blod, som bliver sultne og går på toilettet og sner inde. Husk at alt hvad du ved om den fysiske verden ikke er “et gammeldags mindset” som du skal erstatte. Men den virkelighed som din digitalisering skal eksistere i. 

Share Button
4 replies
  1. Mikael
    Mikael says:

    Du forklare ikke selv hvad begrebet dækket over, har du overhovdet forstået hvad det dækker over ifølge faglitteraturen ?

    Svar
    • Anders Colding-Jørgensen
      Anders Colding-Jørgensen says:

      Hej Mikael. Hvis du med “fagliteraturen” tænker på Clayton Christensens brug af begrebet “disruptive innovation”, så har jeg forstået nok til at se at det er et ret præcist begreb – om en specifik proces. Det er slet ikke den betydning det bruge i, hos mange af de nyfrelste disruption-evangelister. Men jeg ser det faktisk ikke som et problem at de bruger det anderledes – sådan er sprog. Men det er mere måden de bruger det på.

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *