I dette øjeblik er du i krig – og du er desværre ved at tabe

Lige nu raser der en krig – i din browser og på din mobiltelefon og alle steder du bevæger dig hen. Det er krigen om din opmærksomhed, som medier som Facebook, SnapChat og YouTube er nødt til at erobre stadig mere af, for overhovedet at overleve som virksomheder

Relateret foredrag: Hov – et egern!

Disse virksomheder lever nemlig af at sælge annoncer – og hvis man vil sælge annoncer, skal man have din opmærksomhed – og så meget af den som overhovedet muligt.

Men denne opmærksomhed skal desværre bare tages et andet sted fra. Og det er blandt andet din arbejdstid, dine børns skolearbejde og nattesøvn, samtaler, bøger, leg, sex og alle de andre ting man kan bruge opmærksomheden til, som det går ud over.

Og kampen er ulige

På den ene side sidder du – et menneske af kød og blod, med en hjerne der er designet til at rende omkring på savannen og følelser der konstant overtager styringen af dit liv. Du rammes af spændende opdateringer og notifikationer og prøver løbende at holde fokus og at tage stilling til hvordan du skal reagere – hvis du da ikke bare klikker på alt.

På den anden side sidder kommercielle virksomheder med flere tusinde mennesker ansat til at gøre én eneste ting: at sikre at du klikker ind på netop deres platform så ofte som muligt og bliver hængende der så længe som muligt. Disse virksomheder har ansat psykologer, hjerneforskere og dataloger og de har kunstig intelligens og ubegrænset computerkraft til rådighed.

Og de arbejder udelukkende på at gøre deres platforme stadigt mere uimodståelige for netop dig. Og til at hjælpe dem, har de data om alt du har postet, liket og interesseret dig for siden du oprettede din konto.

Resultatet er forudsigeligt

Du og dine børn taber igen og igen kampen om at holde opmærksomheden. Vi tager i gennemsnit mobiltelefonen op af lommen 150 gange om dagen. Nogle gør det endda mange hundrede gange dagligt. Kender du f.eks. det at tage mobilen frem for at researche noget og lægge den fra dig 15 minutter senere – blot for at opdage at det eneste du ikke fik gjort var at researche det du ellers havde besluttet? Selvfølgelig gør du det.

Og det var måske fordi du lige fik øje på en notifikation. Notifikationer har nemlig ét eneste formål: at få dig draget ind på platformen og tage en tur rundt om indholdet og annoncerne. Her kan man friste dig med videoer, der går i gang med at spille automatisk, eller forslag til spændende opslag og artikler, som du plejer at reagere på. Og før du ved af det, er tiden gået og du har givet de dygtige eksperter og algoritmer endnu mer af dit liv og din dyrebare opmærksomhed.

Og hvis det ikke var en notifikation der trak dig derind, så var det måske fordi du efterhånden har fået trænet dine fingre til lige at lukke din Facebook-app op eller skrive facebook.com i browseren. Vi bliver nemlig konstant trænet af mulige likes og mulige kommentarer til at forvente at der måske er kommet noget interessant.

Og når vi oplever forventning, bliver vi motiverede til lige at tage mobilen frem og høste de seneste likes, kommentarer og beskeder fra vores sociale platforme. Og efter få minutter, kan det hele så gentage sig.

Kom ind i kampen!

Det er måske på tide at vi begynder at tage vores opmærksomhed tilbage. Første skridt er at vi tager udfordringen og modstanderen alvorligt. Når vi konstant afbrydes er det ikke fordi vi er særligt sjuskede eller useriøse mennesker. Det er fordi vi er oppe imod en overmagt som bruger den bedste forskning og nyeste teknologi til at finde alle de steder hvor de kan snyde din hjerne. Det mindste man kan kræve er at forældre, elever og medarbejdere bliver gjort opmærksomme på hvilke kræfter vi er oppe imod.

Men derudover er det måske på tide at begynde at tage opmærksomheden tilbage. Både ved at skærme vores opmærksomhed i hverdagen og opbygge nye vaner som værn imod de sociale mediers evige lokken. Men endnu vigtigere ved at opdrage vores børn til at have nogle af de egenskaber, vi selv mangler. Så fremtidens voksne ikke skal være helt så nemme at distrahere som vi er.

Relateret foredrag: Hov – et egern!

Share Button
0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *