Elevforedrag: En introduktion til digitale vaner

Er det ikke på tide at jeres elever begynder at forstå hvordan deres egne digitale vaner fungerer?

Her er jeg med egernet fra bogens forside (egernet hedder John).

Jeg har holdt foredrag for elever og deres lærere i mere end 10 år. Jeg plejer at kunne få en årgang eller en hel skole til at slippe mobilen og høre efter (også selvom det ikke er det hele der sidder fast).

”Dit foredrag var super godt og tankevækkende.
Der har været en stor og meget positiv respons fra eleverne. 1000 tak for din indsats.”

Christian Pallesen, Morsø Gymnasium

Problemet er efterhånden kendt – men hvad med løsningen?

Rigtigt mange elever ved godt at deres opmærksomhed, koncentrationsevne (og nattesøvn) er udfordret af deres mobiltelefoner og eksploderende digitale kommunikation. Men der er bare ikke ret mange der kan fortælle dem hvad de skal gøre ved det. Hvordan skruer man overhovedet ned?

Problemet er at både elever og undervisere mangler helt basal vaneforståelse, for at kunne afkode, analysere og begynde at ændre deres egen adfærd. Og det har der ikke været ret mange der kunne fortælle om på en interessant, pædagogisk og fagligt holdbar måde. Det har jeg sat mig for at lave om på.

Jeg har skrevet bogen Hov, et egern! hvor jeg helt dropper dommedagsprofetier og skærmskyld og i stedet fokuserer 100% på at beskrive hvordan digitale vaner virker – og ikke mindst hvordan man ændrer dem. Det har jeg nu lavet til et elevforedrag, som kan bookes nu.

Foredragets indhold:

  • Hvorfor det er ubrugeligt at tale om dopamin, hvis man vil ændre noget.
  • Hvorfor det faktisk er et tegn på at du fungerer som du skal, hvis du tjekker mobilen hele tiden.
  • Hvad vaner er, hvorfor vi har dem og hvordan de opstår og udfolder sig.
  • Hvorfor du ikke bare kan “tjekke mindre”.
  • Hvad det er der får vores “tjekkeadfærd” til at eksplodere.
  • Hvordan du kan gøre dig selv langt sværere at forstyrre
  • Hvordan man bærer sig ad med at udvikle nye vaner

Målet med foredraget er at eleverne (og deres lærere) får et sprog at tale om deres digitale vaner med. De lærer også at genkende deres egne vaneimpulser og hvorfor man kan tjekke sine skærme mindre, alene ved at lade være at poste et billede eller sende en besked, inden man skal til at læse lektier.