Elevforedrag: En introduktion til digitale (u)vaner

”Dit foredrag var super godt og tankevækkende.
Der har været en stor og meget positiv respons fra eleverne. 1000 tak for din indsats.”

Christian Pallesen, Morsø Gymnasium

Er det ikke på tide at jeres elever begynder at forstå hvordan deres egne digitale vaner fungerer?

Jeg har (i al beskedenhed) udviklet “næste generation” af elevforedrag om mobiler og digitale vaner, som giver elever (og lærere) en reel vaneforståelse og bringer os videre end tidens snak om “dopamin”, skærmskyld og dommedagsscenarier.

Problemet er efterhånden kendt – men hvad med løsningen?

Rigtigt mange elever ved godt at deres opmærksomhed, koncentrationsevne (og nattesøvn) er udfordret af deres mobiltelefoner og eksploderende digitale kommunikation. Men der er bare ikke ret mange der kan fortælle dem hvad de skal gøre ved det. Hvordan skruer man overhovedet ned?

Problemet er at både elever og undervisere mangler helt basal vaneforståelse, for at kunne opdage, forstå og begynde at ændre deres egen digitale vaneadfærd. Og det har der ikke været ret mange der kunne fortælle om på en interessant, pædagogisk og fagligt holdbar måde.

En af årsagerne er at mange eksperter og foredragsholdere ser eleverne som ofre for teknologivirksomhederne. Det gør jeg ikke. Jeg ser dem som subjekter – hvordan skulle jeg ellers kunne hjælpe dem med at forandre deres egen adfærd?

En anden er at der ikke er ret mange der reelt ved hvordan man bruger et vanebegreb i relation til mobiler og andre digitale fristelser. Derfor ender de med at give 10 gode (eller mindre gode) råd i slutningen af deres foredrag.

Jeg har netop udgivet bogen Hov, et egern! hvor jeg fokuserer 100% på at beskrive hvordan digitale vaner virker – og ikke mindst hvordan man ændrer dem.

Den viden har jeg nu lavet til et underholdende og fagligt underbygget elevforedrag, som kan bookes nu.

Foredragets indhold:

  • Hvorfor det er ubrugeligt at tale om dopamin, hvis man vil ændre noget.
  • Sådan tager du ansvar for din digitale tjekkeadfærd (det er jo ikke SnapChats og Instagrams skyld at du er på hele tiden)
  • Hvorfor det faktisk er et tegn på at dit vanesystem fungerer som det skal, hvis du tjekker mobilen hele tiden.
  • Hvad vaner er, hvorfor vi har dem og hvordan de opstår og udfolder sig.
  • Hvorfor du ikke bare kan “tjekke mindre”.
  • Hvad det er der får vores “tjekkeadfærd” til at eksplodere.
  • Hvordan du kan gøre dig selv langt sværere at forstyrre
  • Hvordan man bærer sig ad med at udvikle nye vaner

Målet med foredraget er at eleverne (og deres lærere) får og kan forvalte ansvaret for deres egne digitale vaner. Jeg giver et sprog at tale om deres digitale vaner med. De lærer også hvad en vane er, hvordan de virker og at genkende deres egne vaneimpulser. Og så får de en forståelse af hvordan man ændrer sine egne vaner. Både de digitale og andre.

Efter foredraget vil de f.eks. forstå hvorfor det er en god idé at lade være at poste et billede eller sende en besked, inden man skal til at læse lektier.

BONUS: Eleverne vil ofte også få en forståelse af andre vaner end de digitale.