Elevforedrag for skoler og gymnasier:

Mobilen, sociale medier og myten om multitasking

Giv jeres elever en realistisk forestilling om hvad deres opmærksomhed egentlig kan

unge

Dit foredrag var super godt og tankevækkende. Der har været en stor og meget positiv respons fra eleverne.

Christian Ole Pallesen, Morsø Gymnasium

Smarte telefoner og sociale medier er sjove og kan en masse gode ting. Men al forskning viser også at det skader både præstationer og indlæring, hvis vi prøver at lave flere ting ad gangen.

Menneskehjernen kan ganske enkelt ikke tjekke Facebook imens vi hører efter hvad læreren siger eller have Youtube kørende, mens vi skriver en opgave. I hvert fald ikke hvis vi gerne vil lære noget eller skrive en god opgave.

De smarte mobiler er aldrig længere end en armslængde væk og vi har vænnet os til at kunne finde vej, høre musik, oversætte ord og have direkte adgang til vores sociale netværk. Men det betyder jo også at der sker en masse interessant nyt hele tiden og vores nysgerrighedsimpulser derfor kræver at vi konstant tager mobilen frem og kigger hvad der er kommet siden sidst.

Formålet med dette foredrag er at eleverne:

  • Får en sjov og interessant oplevelse
  • Forstår at det er umuligt at multitaske
  • Lærer hvorfor sociale medier er så tiltrækkende
  • Lærer hvordan deres indre “social media junkie” fungerer
  • Får nogle konkrete tips til at tage toppen af medieforbruget

For at sige det med psykiater og forfatter Edward Hallowells ord:

Multitasking is a mythical activity in which people believe they can perform two or more tasks simultaneously as effectively as one.

Hvordan håndterer I det i hverdagen?

Første skridt er at skabe en fælles bevidsthed om denne virkelighed, imellem elever og undervisere. Det er her jeg kommer ind.

Fælles foredrag

Et fælles foredrag kan skabe en fundamental bevidsthed hos elever og undervisere

Med en blanding af forskning og genkendelige eksempler, skaber jeg en fælles forståelse af de mekanismer der får os til at tjekke nettet konstant. Jeg skaber også en fælles bevidsthed om at vi faktisk ikke kan multitaske og hvad der sker hvis vi prøver.

Workshop for undervisere

Få konkret viden og svar på jeres spørgsmål – hjælp til at handle

Mange undervisere fortæller at de føler sig usikre på problemet og ikke ved om de kan tillade sig at gribe ind og hvordan. I en workshop kan I diskutere forskellige løsningsmodeller og få en psykologisk på de ting I oplever.

Kombiner et foredrag til eleverne med en workshop til lærerne – ring 61678913 og hør mere

anderskiggerOm Anders Colding-Jørgensen:

Jeg er uddannet psykolog, ekstern lektor på IT Universitetet og arbejder som professionel oplægsholder. Kontakt mig og få en uforpligtende snak om de problemer I står med. Ring 61678913 eller kontakt mig her