Førstehjælp til mobiljunkies:

Kom i zen med din mobil

Hvorfor du aldrig lægger mobilen fra dig – og hvad du kan gøre ved det!

Hvorfor sidder nogle af os og glor ind i en skærm, det meste af vores vågne tid?

Din smartphone er altid online og forbinder dig til informationer, nyheder og ikke mindst alle dine sociale relationer.

Det er naturligvis praktisk, interessant og fuldt af muligheder – samtidig oplever stadigt flere at den konstante strøm af notifikationer og forventningerne om at være på hele tiden, bliver for meget. Men hvordan trækker man grænsen?

Dette foredrag fortæller dig om psykologien der er på spil, når vi udsætter os selv for en konstant strøm at indhold, notifikationer og sociale samtaler. Det fortæller også hvordan du kan få et mere afslappet forhold til din mobil og de sociale medier, hvis du er interesseret i det.

Få svar på spørgsmål som:

  • Hvorfor har de sociale medier fået en så enorm succes?
  • Hvad er FOMO og hvilken rolle spiller det?
  • Hvordan fungerer notifikationer psykologisk?
  • Hvordan er det nu med dopamin og hjernen?
  • Hvad er det vi blive “afhængige” af?
  • Hvilke grupper har sværest ved at lægge mobilen fra sig?
  • Hvorfor er det så svært at reducere sit forbrug?
  • Hvornår er forbruget for meget?
  • Hvad skal man gøre, hvis man gerne vil trække en grænse for sit medieforbrug?

Anders er overrumplende inspirerende! Evalueringerne var helt i top. Det er et af de bedste foredrag, jeg nogensinde har booket. Formidlingsteknisk er Anders meget dygtig, underholdende og god til at holde tempoet højt hele tiden. Fagligt fungerede hans oplæg som fremkaldervæske for ubevidst viden og fornemmelser om mekanismerne bag sociale medier. Vi kunne nikke genkendende til hans konklusioner og analyser – vi var bare ikke i stand til selv at formulere dem.

Maria Hunosøe, Udvikling Fyn

Dopamin vs FOMO

Molekylær model af dopamin

Hvis vi ser på de mekanismer der almindeligvis driver den slags tjekkeadfærd, hvor man bare tjekker for at tjekke – så foregår de ved at vores hjerne udskiller kemiske stoffer – bl.a. dopaminer,  som belønner os når der er “kommet noget”. Det er en jæger/samler adfærd, hvor vi konstant ser om der er kommet noget vi kan høste og som kan mætte et behov i kortere eller længere tid.

Læs relateret artikel

Kom i ZEN med mobilen

Zen

Jeg kommer ikke med løftede pegefingre og elsker selv min smartphone, men  som psykolog bliver jeg ofte bedt om at komme med gode råd til folk der synes de bruger for meget tid på Facebook eller som ligefrem bruger ordet “afhængig” om deres forhold til deres smartphone.

Læs de gode råd her

Book et foredrag til kollegerne, personaledagen eller jeres næste konference – ring 61678913 og hør mere

anderskiggerOm Anders Colding-Jørgensen:

Jeg er uddannet psykolog, ekstern lektor på IT Universitetet og arbejder som professionel oplægsholder. Kontakt mig og få en uforpligtende snak om de problemer I står med. Ring 61678913 eller kontakt mig her