Workshoppen om jeres digitale tjekkevaner

Hvis du vil ændre din adfærd, må du ændre vanen bag. Hvis du vil ændre vanen bag, må du forstå den.

Citat fra Hov, et egern!

Forstår du hvordan dine digitale “tjekkevaner” fungerer?

Skal stoffet sidder bedre fast, er det muligt at købe bogen til engrospris og give deltagerne et eksemplar med hjem.

I min nye selvhjælpsbog, “Hov, et egern!” kommer jeg med en grundig indføring i vaner – ikke mindst de digitale vaner. Og jeg tilbyder konkrete måder at forstå og at ændre dem på.

Sådan et materiale er spændende og lærerigt at høre om i et foredrag, men det er helt oplagt at arbejde med det i et lidt dybere forløb også. Derfor har jeg nu sammensat et kort workshopforløb, hvor deltagerne får hjælp til at forstå psykologien bag deres egen digitale tjekkeadfærd – og gode ideer til at ændre den.

Målgruppe: Virksomheder, offentlige institutioner og Personalegrupper. Kan afholdes som både hel- og halvdagskurser.

Min bog Hov, et egern! udleveres til deltagerne, som kan bruge den til at repeteret og træne vaneforståelse hjemme.

NB! Dette er ikke endnu en problematisering af mobiltelefoner og digitale medier. Det er ikke fordi jeg finde digitale medier uproblematiske, men den kritik bliver så rigeligt dækket andre steder. I stedet giver jeg viden, du kan bruge.

Program:

MODUL 1: Få din basisviden på plads

Første “time” gennemgår nogle af de forklaringer på “digital tjekkeadfærd”, som er fremherskende i medierne og debatten for tiden. Vi ser kritisk på evidensen for:

  • De såkaldte hjerneforklaringer, som fokuserer på dopamin.
  • FOMO, som præsenteres som en diagnose, men ikke er det.
  • Forklaringen om design og algoritmer, som hijacker vores opmærksomhed og frie vilje.

MÅL: At deltagerne lærere at forholde sig kritisk til udokumenterede “modeforklainger” i fremtiden.

MODUL 2: Hvad er digitale vaner og hvordan opstår de?

Når man begynder at forstå adfærd som vaner, får man mulighed for at forstå og ændre adfærden langt mere præcist end ellers. Vi ser på vaner – generelt og de digitale.’

  • Hvorfor har vi vaner?
  • Hvad er vanens anatomi?
  • Hvordan fungerer digitale vaner?
  • Hvordan ændrer man en indgroet vane?

MÅL: At deltagerne lærer at bruge en simpel vanemodel, til at analysere deres adfærd og at genkende de vaneimpulser, som “skubber til” adfærden.

Modul 3: Hvorfor er digitale medier så vanedannende?

Hvad er det der gør at digitale medier bliver en del af ens hverdag? Vi ser på hvordan “normaliteten” forskyder sig og på hvorfor netop email, SMS og messenger er så dragende.

  • Forstå din neurologiske ligevægt
  • Synkron og asynkron kommunikation – hvorfor du kan skære ned på beskeder, hvis du vil tjekke mindre.
  • Hvad det åbne feedback loop gør ved dig.
  • Hvorfor tjekkekarrusellen er så tidsopslugende.

MÅL: At deltagerne lærer at genkende de situationer der lettest sætter tjekkevanen i gang og dem som gør den lettere at modstå.

MODUL 4: Hvad du kan gøre

Forskningen i vaner viser hvordan man kan ændre dem. Men det kræver at man også ved hvordan vaner fungerer i en digital kontekst. Her får I nyttige begreber og lærer.

  • Hvordan I skaber nye vaner.
  • Hvordan I sætter gode rammer for skærme i hverdagen
  • Hvordan I foregriber tjekkeadfærd og hvorfor det er vigtigt.
  • Hvilke nyttige begreber I kan navigere efter.

MÅL: At deltagerne får helt konkrete værktøjer de kan bruge, både før og når tjekkeimpulserne dukker op.

Jeg arbejder som bekendt 100% uden skærmskyld og teknologibebrejdelser og fokuserer på at ændre vanerne, så adfærden på langt sigt kan følge efter.

Kontakt mig på 61678913 eller skriv en mail, for at høre hvordan kurset kan tilpasses jeres virkelighed.

PS: Jeg har samlet nogle udtalelser fra tidligere købere af mine foredrag og workshops. Dem kan du se her.