scrndmpDet begyndte med en konkurrence på det kursus i internetpsykologi, som jeg underviser i på Kandidatuddannelsen i Psykologi v/ Københavns Universitet. I al sin enkelhed gik den ud på at jeg skulle af med chokolade, hvis en af de studerende kunne lave en større Facebook-gruppe, end jeg selv kunne.

Først oprettede jeg derfor en gruppe som handler om et emne som jeg har beskæftiget mig med og rådgivet om som psykolog og forælder – nemlig børn på Facebook (se tidligere blogpost om emnet ).

Gruppen hedder “mit barn er også på Facebook” og er på vej mod de 200 medlemmer med en fart af 1-2 nye medlemmer i døgnet. Der er altså tale om en gruppe der tilbyder gratis rådgivning om et relevant emne – og den er stort set død!  Jeg  fik derfor lyst til at forsøge at se om man kunne lave en gruppe som ikke handlede om et relevant problem – men faktisk om et totalt fiktivt  ét – og ved at bygge virale hooks ind i titel og tekst kunne få den til at sprede sig.

Det blev til gruppen “Nej til nedrivning af Storkespringvandet“, som blev oprettet 5.marts. Her er de overvejelser jeg gjorde mig, da jeg skulle designe den:

  • Jeg valgte først at lave en “Nej til” gruppe, da jeg ofte ser at det er lettere at mobilisere folk imod noget end for noget.
  • Så valgte jeg at indbygge to skurke: “Idioterne oppe på Kommunen”  i form af Teknik- og Miljøudvalget (faktisk havde jeg valgt “bygge- og teknikudvalget”, men Morten Kabell fra Enhedslisten, skrev og gjorde mig opmærksom på at det udvalg ny har skiftet navn). Og STORKAPITALEN i form af H&M.
  • Dernæst lagde jeg en dato for Teknik og Miljøudvalgets møde ind, for at give det en fornemmelse af at det hastede med at gøre noget (mødedatoen 18.3 er helt ægte – men jeg har ikke hørt at de skulle tale om at rive Storkespringvandet ned)
  • Så lagde jeg ordet FOLKEBEV?+GELSE ind, sammen med tallet 10.000 medlemmer, for at skabe en forhåndsstemning om at vi var mange bag.
  • Endelig lagde jeg et par linjer af Cæsars meget kendte sang ind, med nogle små fine nodesmileys, i håb om at vække genkendelse og nostalgi.
  • Jeg tilføjede billeder af Storkespringvandet og lidt video (kunne ikke finde Cæsars sang – men en sød lille pige istedet) og lavede et link til en udsendelse på det troværdige P1

Jeg sendte gruppen til alle mine ca. 120 Facebook-venner med en besked om at der var tale om et eksperiment og bad dem om at melde sig ind. Først begyndte gruppen at vokse stille og roligt. På andendagen var den nået op på små 300 medlemmer. Dernæst gik det stærkere og efter en lille uge, nåede den 10.000 medlemmer. Gruppen har lige rundet 23.000 medlemmer og vokser ret stabilt med ca 2. medlemmer i minuttet.

Allerede efter de første tusinde havde meldt sig ind, begyndte jeg at bliver meget nysgerrig på hvad det egentlig var der fik den til at vokse så eksplosivt og besluttede at planlægge en spørgeskemaundersøgelse sammen med mine studerende, som jeg regner med kommer ud en af de nærmeste dage.

Hvad handler undersøgelsen så om?

Undersøgelsens formål er at forstå hvad der fik folk til at melde sig ind, men ikke mindst hvorfor den spredte sig som den gjorde.Jeg håber at rigtigt mange vil bevare spørgeskemaet, så vi kan få et bedre billede af hvordan den slags mobilliseringsfænomener spredes og sender min dybeste beklagelse og undskyldning til dem der måtte føle sig snydt og bedraget af gruppens tekst. Det har aldrig været meningen…

Venlig hilsen

Anders Colding-Jørgensen

Internetpsykolog (cand.psych.)