Hvorfor bliver du træt af at blive aflastet?

Hvordan kan det være at AI både aflaster dig og gør dig mentalt udmattet på samme tid?
Jeg tog især én indsigt med mig fra AI Meetup Copenhagen, hvor jeg delte scenen med bl.a. Alejandra Rojas. Hun er nemlig ved at undersøge hvad der sker når mennesker bruger AI i arbejdet. Og hun delte nogle af de indledende resultater.
En af de ting hendes undersøgelse viste, var overraskende nok at mennesker kan blive mere mentalt udmattede af at arbejde med AI.
Det kan jo umiddelbart lyde paradoksalt.
AI fjerner de trivielle opgaver og gør arbejdet lettere, ikke?
Men det som ofte sker er at AI tager alle de små opgaver. Dem hvor du for eksempel skal sidde og kopiere eller opdatere en tabel manuelt. Og disse opgaver har faktisk den praktiske funktion i dit arbejdsflow at hjernen kommer ned i gear og kan slappe lidt af.
Opgaverne er dumme og trivielle – men netop derfor også lette.
Når AI tager alle de små opgaver, betyder det at vi står tilbage med de højintensive opgaver. Dem som kræver intens omtanke, planlægning eller kreativitet. Og KUN dem. Og det dræner mental energi.
Jeg har selv brugt AI (Claude code) til at skrive det meste af koden til klinikken.ai, hvilket har betydet at jeg har kunnet koncentrere mig om features, design og brugeroplevelse. Helt fantastisk! Netop de dele af processen er langt de sjoveste – men også meget mentalt intense. Langt mere end det ville være at skulle side og taste kode ind manuelt, ind imellem. Og jeg har netop oplevet at blive langt mere udmattet af at udvikle på den måde, end jeg gjorde tidligere, hvor alt gik langsommere.
For mig har den erkendelse betydet at jeg f.eks. er begyndt at værdsætte de små “dumme” opgaver på en arbejdsdag, som for eksempel at skrive en faktura eller bogføre et bilag.
Tak til Alejandra Rojas (yderst til venstre på foto), Jeg glæder mig til at læse rapporten når den kommer.



